A színek jelentése
Van hogy rossz kedvvel ébredünk, pedig van kényelmes fekhelyünk és még otthon is vagyunk. De mégis lehangoltan vagy épp izgatottan, agresszívabban ébredünk. Éppen ezért nem mindegy, hogy milyen színkörnyezetben ébredünk, éljük mindennapjainkat.
Az új színeket nem elég az alapján kiválasztanunk, hogy mi tetszik és mi divatos, hanem azt is érdemes számításba vennünk, hogy milyen színek között érezzük jól magunkat és mi az, ami a lakásunknak is előnyös.
Bármennyire is hihetetlen, a színek komoly lélektani hatást gyakorolnak szervezetünkre. Indiában és Kínában, már az ókorban használták a színes kristályok fényével történő gyógyítást az orvostudományban, napjainkba pedig a természetgyógyászatban köszön vissza újra.
Most Te is megtudhatod, melyik színnek milyen hatása és jelentése van!
Fehér
A fehér színnel kapcsolatban a fényre, a jóságra, az ártatlanságra, az egyszerűségre, a szüzességre asszociálunk. Leginkább a tökéletesség színéhez társítjuk. Ezek mellett a fehér szín a biztonságot, egyszerűséget és tisztaságot is szimbolizálja. A feketével ellentétben leginkább pozitív jelentése van. Sikeres kezdetet is jelenthet. A címertanban a fehér jelentése a hűség, kötelességtudás és egyszerűség. A hirdetésekben a fehér utalhat a frissességre és tisztaságra, mert egyben a friss hó színe is ez. High-tech témában is bátran használhatod, mert egyszerűséget (egyszerű kezelhetőséget) sugalmaz. Megfelelő szín a különböző jótékonysági szervezetek számára is, hisz az angyalokat legtöbbször fehér ruhában ábrázolják. Továbbá a fehér megfelelő szín a kórházak, orvosok számára is (sterilitást, tisztaságot sugalmaz), így ajánlhatod az egészségügyben dolgozó ügyfelek számára is. Étkezésben és élelmiszerekkel kapcsolatban leginkább a könnyűséget, a zsírszegény ételeket és a tejtermékeket jelenti.
Fekete
A fekete színről az erőre, az eleganciára, a formalitásra, a halálra, a gonoszra és a rejtélyre asszociálnak az emberek. A fekete egy rejtélyes szín, amit a félelem és ismeretlennel szokás összekötni (Gondoljunk például a fekete lyukakra). Gyakran van negatív jelentése is (fekete lista, fekete humor, fekete halál (=pestis), stb.). A fekete erőt és tekintélyt sugároz; formális, elegáns és tekintélyes szín (fekete nyakkendő, fekete Mercedes, fekete BMW 520i). A címertanban a fekete a bánat, baj szimbóluma. A Fekete a perspektíva és mélység érzetét kelti, de egy fekete háttér csökkenti az olvashatóságot. Egy fekete öltönyben vagy ruhában vékonyabbnak tűnhetsz. Egy galériában vagy kiállításon a fekete vagy szürke jó háttér lehet, mert kitűnik belőle a többi szín. A fekete nagyon jól ellentétben áll a világos színekkel. Ha a narancssárga vagy piros – vagy egyéb más erős – színekkel összehozva a fekete egy nagyon agresszív színsémát adhat.
Kék
A kék az ég és a tenger színe. A kékről gyakran a biztonságra(?) és a stabilitásra gondolunk. Ez a szín szimbolizálja a reményt, a hűséget, a bölcsességet, a bizalmat, az intelligenciát, a becsületet, az igazságot és a mennyet. A kék hasznos figyelemfelkeltő az akarathoz és testhez. Ez a lassú emberi anyagcsere és nyugodt eredmény eljárásának színe. A kékről erősen asszociálunk a békességre és a nyugalomra. A címertanban, a kék használható az áhítat és a nyíltság szimbolizálására. A kéket használhatod a termékek reklámozásához és a tisztasághoz kapcsolódó szolgáltatásokhoz (víztisztító filterek, tisztító folyadékok, vodka), levegőhöz és éghez (légitársaságok, repterek és légkondicionálók), vízhez és tengerhez (tengeri hajóutak, ásványvíz). Érzelmileg olyan színekkel áll szemben mint a piros, a narancssárga és a sárga; a kék kapcsolódik a tudatossághoz és az intellektushoz. Használj kéket a precízió sugallásához vagy amikor high-tech termékeket reklámozol. A kék a férfiak színe; a tanulmányok szerint, ez erősen elfogadott közöttük. A sötétkék a bölcsességet, a szaktudást és a stabilitást jelenti; ez a kedvező szín a közös(?) Amerikához. Kerüld a kék használatát mikor ételt és sütés-főzést reklámozol, azért mert ez a szín elveszi az étvágyat. Mikor élénk színekkel használod együtt mint a sárga vagy a piros, vibráló mintában nagy befolyású tud lenni; például, a kék-sárga-piros tökéletes színösszeállítás egy szuperhősnek (gondolj csak Superman-re).A világoskékről az életre, a gyógyításra, a békére, a megértésre és a puhaságra(lágyságra) asszociálunk. A sötétkékkel ábrázolhatjuk a tudást, az erőt, a becsületességet és a komolyságot.
Piros
A piros a vér, és a tűz színe, így gyakran a háborúval, veszéllyel, erővel társítják de megjelenik a szerelem, a vágy, a szenvedély kifejezőjeként is. A piros egy nagyon érzelmes, gazdag szín, felgyorsítja az ember belső folyamatait, növeli a légzésszámot, és emeli a vérnyomást. Nagyon látható szín, ezért lettek pirosak a stoptáblák és a tűzoltó felszerelések. A piros szín növeli a bátorságot ezért található meg számos ország nemzeti zászlaján. A piros előtérbe hozza a képeket, és a szövegeket. Használata mint kiemelő szín javasolt, hogy az embereket gyors döntésre kényszerítse. Ideális szín a ‘Buy Now’ vagy a ‘Click Here’ szövegek megjelenítésére. A reklámokban a piros gyakran valamilyen erotikus tartalomra utal. (Piros ajkak, piros körmök, piros lámpás negyed, Nő pirosban, stb…). A piros széles körben használt szín a veszély jelzésére (magasfeszültség, közlekedési lámpák). Ezt a szint gyakran társítják még az energiával, energikus élettel, ezért nyugodtan lehet használni energiaitalok, játékok, autók, sportszerek reklámozásához. A piros világos árnyalatai az élvezetet, a szexualitást, szenvedélyt, az érzékenységet, és a szerelmet jelképezik, míg a sötétebb árnyalatok az erőt, az akaraterőt, a dühöt, a vezetést, bátorságot, vágyódást, rosszakaratot, és haragot sugallnak. A rózsaszín a romantikát, a szerelmet, és a barátságot jelzi az embereknek, illetve a nőies tulajdonságokat, passzivitást. A Barna megbízhatóságot, és férfiasságot jelképez. A vörösesbarna a betakarítást és az elmúlást idézi.
Sárga
A sárga a napsütés színe. Az örömmel, a boldogsággal, az értelemmel és az energiával szokás összekapcsolni. A sárga meleg hatást, boldogságot kelt, elősegíti a mentális aktivitást, és erőt ad. A sárga gyakran ételt jelent… Világos, csupasz egy igazi figyelemfelkeltő, épp ezért festik a Taxikat sárgára. Ha túl sokat használják, a sárga már zavaró is lehet; például a kisbabák többet sírnak egy sárga szobában. A sárga a legfeltűnőbb egy fekete háttér előtt, ezért is használják figyelmeztetéseknél ezt a színkombinációt. A címertanban a sárga a díszességet és hűséget jelzi. Később a gyávaság szimbólumává vált. A sárgát a kellem, boldog érzések felelevenítésére használd. Használhatod például a gyermekeknek szánt pihenő termékek reklámozására. A sárga egy nagyon célravezető szín, így használd a legfontosabb információk kiemelésére. Az emberek a sárga színt gyakran gyermetegnek tartják, úgyhogy nem ajánlatos használni tekintélyes, drága termék eladásakor: senki nem fog venni sárga öltönyt, vagy sárga Mercedest. (Vagy sárga BMW 520i-t). A sárga egy megbízhatatlan és spontán szín, úgyhogy ne használd, ha stabilitást, megbízhatóságot, biztonságot akarsz sugallani. A sárga eltűnik a fehérben, úgyhogy általában kell neki egy sötét háttér a kiemelésére. A sárga árnyékai ellenszenvesek, mert elvesztik a boldogságukat és elhanyagolt, borús érzetet keltenek.A tompa sárga figyelmeztetést, hanyatlást, betegséget és féltékenységet jelöl. A világos sárga az intellektus, a frissesség és az öröm jele.
Narancssárga
A narancssárga ötvözi a a piros által sugalmazott energiát és a sárga boldogságát. Általában az örömmel, napfénnyel és a trópusokkal kötik össze. A narancssárga a lelkesedést, az elragadtatást, a boldogságot, a kreativitást, az elhatározottságot, a vonzerőt, a sikert,a bátorítást, és az izgatást fejezi ki. Az emberi szem számára a narancssárga egy nagyon meleg szín, így a forróság érzetét kelti, de nem olyan agresszív, mint a piros. A narancssárga növeli az agyba jutó oxigén mennyiségét, élénkítő hatású és növeli a szellemi aktivitást. Nagyon elfogadott a fiatalok körében. A narancssárgáról az egészséges étel jut eszünkbe és az étvágyunkat serkenti. A narancssárga az ősz és az aratás színe. A címertanban a narancssárga az erő és a kitartás szimbóluma. A narancssárga nagyon feltűnő szín, tehát használhatod figyelemfelkeltésre és a legfontosabb elemek kiemelésére a design-ban. Ez a szín nagyon hatékony az ételkészítmények és játékok reklámozásához. A sötét narancssárga a csalást, a megtévesztést és a gyanakvást jelenti. A vöröses narancs kifejezi a vágyat, a szerelmi hevületet, az élvezetet, az uralmat, az agressziót és a vágyat a mozgásra. Az arany a presztízs érzését kelti. Jelentése a fény, a bölcsesség és a vagyon. Mindig a magas minőséget szimbolizálja.
Zöld
A zöld a természet színe. Ez szimbolizálja fejlődést, harmóniát, szemtelenséget, és a termékenységet. Erős érzelmi összefüggés van a zöld szín és a biztonság között. A sötétzöldet rendszerint a pénzzel társítják. A zöldnek nagyszerű nyugtató ereje van. A legpihentetőbb szín az emberi szem számára; javítja a látványt. A zöld állandóságot és állóképességet sugalmaz. Néha a zöld a tapasztalat hiányát fejezi ki, a példa kedvéért: a kezdőket gyakran zöldfülűnek szoktuk nevezni. A címertanban a zölddel, a fejlődést és a reményt tüntethetjük fel. A zöld ellentéte a pirosnak, biztonsági eszközöknél; például ez a színe a szabad átkelésnek az úttesten. Zöldet a biztonság feltüntetésére használják, végül is gyógyszereken és orvosi termékeken láthatjuk. A zöld közvetlenül kapcsolódik a természethez, tehát tudod használni a "zöld" termékek hirdetéséhez. A matt, sötétzöldről általában a pénzre, az anyagi világra, a bankokra és a Wall Street-re asszociálunk. A sötétzöldről a becsvágyra, a kapzsiságra és a féltékenységre gondolunk. A zöldessárga a betegségre, a gyávaságra, a viszályra és a féltékenységre utal. A moszatzöldről az érzelmi gyógyításra és a védelemre gondolunk. Az olivazöld a hagyományos színe a békének (Greenpeace).
Bíbor vagy rózsaszín
A bíbor összekapcsolható a kék stabilitásával és a vörös energiájával. A bíbort a magasztossághoz kötjük. Ez szimbolizálja az erőt, a nemességet a luxust és a becsvágyat. Ez a szín átadja a vagyon és a pazarlás érzését. A bíborról gondolhatunk szintén a bölcsességre, a méltóságra, a függetlenségre, a kreativitásra, a titokzatosságra és a mágiára. Egy közvélemény kutatás szerint, a kamasz gyerekeknek majdnem 75%-a, jobban kedveli a bíbort, mint az összes többi színt. Nagyon kivételes szín a természetben; néhány ember szerint erőltetett. A világos bíbor jó választás női design-hoz. Az élénk bíbort használhatod mikor gyermek termékeket reklámozol. A világos bíbornak romantikus és nosztalgikus hangulata van. A sötét bíbornak komor, gyászos és szomorú hangulata van. Ezzel csalódottságot tudsz kifejezni.
Kapcsolódó cikkek